Zzzzzzzzzz .. een goede nachtrust

20 Sep

 

 

We weten allemaal hoe belangrijk het is om goed te slapen. Maar wat als je daar nu moeite mee hebt? Dat je ’s avonds klaar wakker in je bed ligt en rond 03.30 uur nog eens in slaap valt terwijl je wekker echt weer om 06.00 uur gaat. Wij hebben ons er eens in verdiept en hebben enkele (ervarings)tips op een rijtje gezet.

De hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft verschilt per persoon. Het is een fabeltje dat je persé 8 uur moet slapen. Iedereen is anders en heeft dus een eigen slaapritme. Jij kan bijvoorbeeld niet zonder 10 uur slaap anders voel je je niet fit de volgende dag. Je zus red het prima met 6 uur slaap en heeft de volgende dag nergens last van. Ieder heeft dus zo z’n eigen slaapbehoefte.

Wat toch erg belangrijk is om goed te slapen is dat je niet te druk bent in je hoofd. Kijk bijvoorbeeld niet te intensief televisie of ga niet nog eens vlak voor je gaat slapen je tentamenstof doornemen. Belangrijk is dat je relaxed bent en niet teveel stress hebt. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als je in een drukke periode zit is het lastig je gedachten vrij te maken van alle drukte en zorgen. Probeer daarom dat even opzij te zetten. Neem een warm bad of lees een goed boek vlak voordat je gaat slapen. Luister nog even muziek in bed en schrijf gedachten op in een schriftje. Zo blijft het niet door je hoofd spoken maar heb je het van je af gezet en kijk je er de volgende dag weer naar.

Wat ook erg belangrijk is: zorg voor frisse lucht. Laat overdag als je weg bent je raam flink open staan (mits ze enorme regen voorspellen natuurlijk, anders kun je bij thuiskomst dweilen). Je zult merken dat het veel frisser en aangenamer in je kamer zult zijn. Ook is het aan te raden om als je gaat slapen ook je raam op een kiertje te hebben of je rooster open hebt staan. Zo komt er toch nog wat frisse lucht naar binnen, zonder dat een inbreker je kamer in klautert via het raam. 😉 Zelf slaap ik ook altijd met het raam een stukje open en zo word ik veel aangenamer wakker de volgende ochtend. Doe ik het raam dicht (als het erg hard waait of noodweer is) merk ik dat ik de volgende dag wakker word in een benauwder kamertje en vaak gaat dat samen met hoofdpijn.

Val jij gemakkelijk in slaap of lig je wel een tijdje wakker voordat je naar dromenland vertrekt. Heb je nog andere tips of ervaringen .. vertel het in de comments!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: